– Hvad er en moderator – og hvorfor skal du overveje at få en moderator til dit event?
En moderator er guld værd, når du skal afvikle en paneldebat, køre live-interview på scenen, præsentere en række foreskellige pointer fra forskellige personer.
Det kræver en trænet person, der tør tage rollen på sig, så publikum – din målgruppe – forstår hvad der sker og at der er god styring på emnet. Moderatoren tager ansvar for, at publikum og arrangør opnår udbytte af eventet. En dygtig moderator sikrer den rette stemning, holder fokus på emnet og sikrer de rigtige spørgsmål bliver stillet undervejs. Og styrer tiden med respekt for publikum.
Så nej, lad være med at give den kasket til din unge marketingmedarbejder eller for den sags skyld din direktør – med mindre hun/har har evnerne til det. Pengene til en moderator er godt givet ud for den bedste oplevelse for alle.
Her har jeg samlet en række gode råd, du kan bruge, inden du booker, under dit event og efter, så du er klædt på til at vælge den bedst egnede og I får et godt samarbejde.
Før:
1) Definer dit formål.
Hvad vil du med dit event og hvad ønsker du at få ud af at afvikle det?
2) Definer målgruppen og deres output.
Hvad skal deltagerne/tilskuerne have ud af det?
3) Hvilket format vil du have?
Skal det for eksempel være en debat med fast panel eller løbende udskiftning, en samtale eller et interview? Er det en konference, hvor nogle i løbet af dagen”blot” skal præsenteres og andre skal interviewes og måske andre igen indgå i en debat eller samtale? Skal det livestreames?
4) Kig efter en moderator, der har erfaring med det format, du foretrækker.
Spørg på referencer fra andre lignende opgaver.
NB: Hvis der er en stram tidsstyring eller det skal filmes/livestreames, så led efter en med værts-erfaring fra radio eller TV-produktion, da de er trænet i at tidsstyre.
5) Afdæk tekniske behov. Skal alle have headset, håndholdte mikrofoner, mikrofoner på stativ og skal der være dialog med publikum, så husk en eller to mikrofoner til salen.
Når du har valgt en moderator
1) Vend dine tanker om formål, målgruppe og gæster på scenen med moderator – gerne før du inviterer deltagerne ind. Gennemgå programmet og tidsplanen, før den er låst endeligt. Moderatoren vil ofte have vigtige input.
2) Forvent at en dygtig moderator byder ind med vinkler, evt. forslag til gæster, greb og idéer – og aftal sammen om der skal være spørgsmål fra salen, samt hvordan skal det orkestreres eller om der skal være anden publikumsinteraktion evt. via meningsmåling, spørgsmål, afstemning, spørgeskema eller live Q&A.
3) Forvent at en dygtig moderator beder om kontaktoplysninger på deltagerne – og selv taler med dem inden, så kontrakten er på plads mellem moderator og gæst på scenen. Det er moderatorens opgave at skabe en tryg atmosfære for gæsterne, så de kan ”performe” efter aftalen.
På dagen
1) Mød op i god tid og tjek teknik
2) Forvent at moderator kommer i god tid og hilser på gæsterne på scenen samt evt. teknik, hvis der skal afvikles video, streamet indhold eller lign. Løb evt. programmet igennem sammen.
3) Sørg for at hjælpe med evt vin/blomster til gæsterne på scenen, hvis det skal overrækkes på scenen, så moderator ikke også skal være ”blomster-overrækker”.
Efter dagen
1) Saml feedback fra gæster og publikum – og send gerne en samlet ”evaluering” til moderator. Forvent ikke at moderator takker gæster – det står du for.
Pris – hvad koster en moderator?
Prisen varierer efter kompetence og kendthed (eksempelvis kan en række kendte journalister fra radio/TV være dyrere – men tidligere eller nuværende værter er også trænede i netop moderatorrollen, hvilket er en fordel).
Du kan finde dygtige professionelle moderatorer i prislejet 15.000-50.000 kroner ex moms, afhængig af eventens varighed, format, publikum mv.
Er det pengene værd – uden tvivl!
God fornøjelse!